Przedsiębiorca Traktowany Jak Konsument

Od 1 stycznia 2021 roku zmieniła się grupa osób korzystających z uprawnień konsumenckich. Została ona powiększona o przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność.
W rozumieniu nowych przepisów osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w określonych sytuacjach będzie traktowana jak konsument. I związku z tym może zostać objęta ochroną przewidzianą dla konsumentów w zakresie:
- niedozwolonych postanowień umownych (klauzul abuzywnych),
- rękojmi za wady,
- oraz prawa odstąpienie od umowy zawartej na odległość.
Warunkiem jaki musi być spełniony, aby przedsiębiorca był objęty ochroną przewidzianą dla konsumentów jest aby umowa, którą zawiera jako osoba fizyczna prowadzącą działalność z innym przedsiębiorcą, nie miała charakteru zawodowego.
Przykład
Architekt, który od innej firmy kupuje:
- oprogramowanie do wysyłki newslettera czy zarządzania reklamą – taki zakup – choć związany z prowadzoną działalnością powinien zostać uznany za za niemający charakteru zawodowego. I tutaj będą miały zastosowanie nowe przepisy.
- oprogramowanie do projektowania (mieszkań, budynków etc.) ma charakter zawodowy i świadczenie usług będzie miało miejsce na dotychczasowych zasadach (kupujący nie będzie traktowany jako konsument.
Zastanawiając się nad tym jakie przepisy będą mieć zastosowanie w określonej sytuacji trzeba zadać sobie proste pytanie „Czy zakup (w tym przykładzie aplikacji) jest związany z bazową działalnością przedsiębiorcy”. Od razu trzeba zaznaczyć, że weryfikacja czy dana czynność ma zawodowy charakter – odbywać się będzie w oparciu o wpisane do CEiDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) kody PKD, które to określają dokładnie rodzaj działalności gospodarczej.
Przedsiębiorca traktowany jako konsument zyska:
- gwarancję zakazu umieszczania klauzul niedozwolonych w umowach z konsumentami (abuzywnych),
- możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość w terminie 14 dni lub nawet 12 miesięcy (gdy sprzedawca nie poinformuje o prawie odstąpienia od umowy),
- prawo do automatycznego uznania jego reklamacji, jeśli zażąda wymiany rzeczy lub usunięcia wady, a sprzedawca nie ustosunkuje się do niej w ciągu 14 dni,
- więcej czasu na reklamację, sprawdzenie przesyłki i zgłoszenie ewentualnych wad zakupionego towaru.
Pamiętaj że…Nowe przepisy nie powodują, że przedsiębiorca-konsument może skorzystać z pomocy Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ani rzeczników powiatowych. Ten rodzaj pomocy zarezerwowany jest wyłącznie dla konsumentów rozumianych zgodnie z definicją (art. 221 Kodeksu cywilnego).
Przedsiębiorcy jako konsumenci
Preferencyjne traktowanie właścicieli firm ma dotyczyć wyłącznie jednoosobowych działalności – niezależnie od skali i rozmiaru prowadzonej przez nich działalności. Tak więc nie obejmą:
- spółek osobowych (jawnych, partnerskich),
- ani też spółek kapitałowych (spółek z o.o., akcyjnych).
A przyznane przywileje konsumenckie służą temu by mali przedsiębiorcy nie byli traktowani w świetle przepisów tak samo jak ich znacznie więksi kontrahenci. Tym samym mają zyskać nowy rodzaj ochrony, a to z kolei ma poprawić ich sytuację.