ul. Króla Kazimierza 18 Rzeszów
biurobkr@bkrfinance.pl

Aktualności finansowe i kredytowe

Konsultacje darmowe

Tarcza finansowa PFR

Specjalny program finansowy przygotowany dla firm, których przychody spadły o co najmniej 25% z powodu pojawienia się koronawirusa. Jej celem jest ochrona rynku pracy i zapewnienie firmom płynności finansowej. Polski Fundusz Rozwoju przeznacza 100 mld zł dla:
  • mikrofirm,
  • małe
  • i średnie przedsiębiorstwa.
Więcej szczegółów można znaleźć na stronie pfrsa.pl Chcesz szybko i sprawnie wypełnić wniosek i korzystać z przyznanych środków w firmie? Możemy Ci pomóc. Napisz do nas na adres biurobkr@bkrfinance.pl
Wniosek do PFR o dofinansowanie dla firmy - wypełnij go z pomocą doradcy.

Pomożemy Ci z wypełnieniem wniosku

Niższy PIT od października

Od 1 października 2019 roku wchodzi w życie ustawa zmniejszająca podatek dochodowy od osób fizycznych. Dotychczasowa stawka 18% zastąpiona zostaje 17%.

Niższy PIT dla kogo?
Skorzystać z tej obniżki będą mogli wszyscy podatnicy rozliczający się na zasadach ogólnych. W sumie obejmie ona ok. 25 mln obywateli.

Rozliczając się wiosną 2020 roku – pamiętaj
Obniżoną stawkę PIT w najbliższym rozliczeniu rocznym można stosować tylko za okres od października do końca roku tego kalendarzowego.

PIT 32%
W przypadku stawki PIT 32% nic nie uległo zmianie. Wszystkie osoby, których dochód roczny za 2019 przekracza 85 528 zł będą się rozliczały korzystając ze stawki 32%.

Split payment

Czyli mechanizm podzielonej płatności nie jest zupełną nowością. Chętni do korzystania z tego rozwiązania mogli je stosować już od 1 lipca ubiegłego roku. Jednak z dniem 1 listopada staje się on obowiązkowy dla wielu przedsiębiorców.

Kogo obowiązuje split payment?

Do korzystania z mechanizmu podzielonej płatności zobowiązane są wyłącznie firmy, które podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce. Dotyczy to transakcji dokonywanych pomiędzy podatnikami (B2B), gdzie płatności za faktury przekraczają 15 tys. złotych brutto (lub ich równowartość w walucie obcej). Poniżej tej kwoty korzystanie z split payment nadal jest dobrowolne.

Na czym polega split payment?

Płatność za zobowiązania z faktury dokonuje się na dwa rachunki bankowe:

  • wartość netto – na rachunek bankowy sprzedawcy (lub w inny sposób);
  • VAT – na specjalny rachunek VAT dostawcy.

Obowiązkowy rachunek VAT

Split payment nakłada obowiązek posiadania osobnego rachunku VAT, który będzie zakładany przez banki lub SKOK-i dla każdego podatnika VAT. Dotyczy to także firm zagranicznych, jeśli rozliczają się za pomocą przelewów bankowych, a transakcje podlegają opodatkowaniu VAT.

Pieniądze na rachunku VAT

Zgromadzone na koncie VAT pieniądze można przeznaczyć na:

    1. opłaty inne niż VAT podatki (np. PIT, CIT),
    2. składki do ZUS-u,
    3. opłaty (przelewem typu split payment) za kilka faktur łącznie, jeżeli spełnione są warunki opisane w ustawie o podatku od towarów i usług.

Split payment – dla kogo obowiązkowy?

Korzystanie z mechanizmu podzielonej płatności dotyczyć będzie 150 grup towarów i usług określonych zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. Oczywiście przy transakcjach przekraczających 15 tys. złotych brutto. Dotyczyć to będzie handlu częściami do samochodów i motocykli, usług typu roboty budowlane. A także grup towarów m.in. odpady, złom, surowce wtórne; węgiel;  elektronika; paliwa do napędu samochodów, oleje opałowe i smarowe.
Pełna lista grup, które obowiązywać będzie split payment znajduje się w załączniku nr 15 do Ustawy o VAT.